Зайшовши в магазин будь-якого спортивного бренду, майже завжди можна почути запитання консультанта: «Вам кросівки для спорту або для життя?» Думка, про те, що людині може знадобитися спортивне взуття «для життя», для всіх стала звичною, і нікого не дивує. Це сьогодні кросівки в числі обов’язкових предметів сучасного гардероба не тільки для чоловіків, але і для жінок, але так було не завжди.

Проникнення спортивного взуття в повсякденний гардероб, почалося задовго до сучасного буму на ЗСЖ, з яким моду на кросівки часто, але не коректно пов’язують.

Історія спортивного взуття

На початку 50-х років, коли на ринку домінувала спортивне взуття з гуми та текстилю, рекламні кампанії просували кеди як багатофункціональний аксесуар, що ідеально підходить для різних видів проведення часу. Слоган однієї з рекламних кампаній фірми Hood представляв кеди цієї марки як взуття «для спорту, для канікул, для всіх літніх занять», а Keds випускали рекламу, темою якої ставали різні види сімейного дозвілля.

Ще більш ранні приклади міграції спортивного взуття в повсякденний гардероб відносяться до кінця XIX століття. 1893 року, в Англії видалося дуже спекотне літо, і більш комфортні і легкі тенісні туфлі проникли з тенісних кортів на вулиці Лондона. Дійсно, на фотографіях початку XX століття часто можна побачити людей у тенісних туфлях не тільки на корті, але і під час заміських прогулянок або на пляжі. Так що саме тенісні туфлі ще в XIX столітті зробили той переворот в суспільній свідомості, який традиційно приписують кросівок в 1980-і роки. Іншими словами, спортивне взуття давно почала прокладати собі дорогу в повсякденний гардероб, і кросівки на міських вулицях не є відмінною рисою нашого часу.

Кросівки і мода

Початок сучасної кроссовочной культури можна датувати -1980-ми роками. У січні 1980 року The New York Times опублікувала добірку фотографій знаменитого Білла Каннінгема, що відобразила нове явище на вулицях міста: жінок в довгих хутряних шубах і в кросівках. Подив, що межує з нерозумінням, було досить поширеною реакцією на подібне поєднання, особливо з боку людей традиційних поглядів.

Інша стаття, опублікована в тому ж 1980 році і, що важливо, розміщена в розділі «Мода», зафіксувала схожі тренди на вулицях Нью-Йорка влітку, де багато жінок носили кросівки з шовковими сукнями і брючними костюмами, а бізнесмени-чоловіки поєднували костюми в тонку смужку з кросівками Adidas. Багато публікацій в пресі того часу пояснювали виникнення нової моди квітневої транспортної страйком 1980 року в Нью-Йорку, через яку багатьом людям довелося ходити на роботу пішки. Це сформувало нову звичку, від якої, в наслідок складно було відмовитися. Однак правильніше буде вважати страйк лише однією з причин. Ймовірно, для кого-то вона дійсно стала останнім аргументом, однак на людей швидше впливав цілий комплекс факторів, включаючи біговій бум 1970-х років і що почався ще в 1960-х роках загальний поворот до стилю casual, який змусив переглянути багато положень формального дрес-коду . Не випадково практика носити кросівки з шубами була зафіксована ще до страйку. Можна сказати, що спортивне взуття в цілому йшла тим же шляхом поступового визнання, що і інші види менш формальної взуття, наприклад мокасини Але, як можна зрозуміти з наведених вище прикладів, шлях спортивного взуття «в моду» виявився досить довгим і не дуже простим.

Формально спортивне взуття на законних підставах потрапляє в категорію модною ще в середині 1980-х років, коли такі бренди як Gucci, що асоціюються з одягом класу люкс, починають пропонувати своїй аудиторії дизайнерські кросівки і коли зміни статусу спортивного взуття фіксують популярні газети і журнали мод. Восени 1988 року The New York Times цитує дизайнера Донну Каран: «Все носять кросівки. Для прогулянок. Для спорту. Для комфорту. Що ще залишається сказати про кросівках? Тільки те, що вони увійшли в моду ».

Протягом усього десятиліття на сторінках тієї ж The New York Times тривала суперечка про статус спортивного взуття. Одночасно фіксувалося завоювання нею нових територій і велися міркування про те, як варто до цього ставитися. Не було єдиної думки, чому все-таки є кросівки: модним предметом гардеробу, як пропонував новий погляд, чи все ж суто утилітарним, як вважалося раніше?

З огляду на все зростаючу популярність кросівок як повсякденного взуття, питанням часу була поява нового їх типу, вже не призначеного для занять спортом або активного відпочинку. Головна функція таких кросівок сьогодні – допомогти своєму власникові заявити про себе, як про модною і стильною особистості.

Кросівки від-кутюр

Історія модних кросівок (fashion sneakers) почалася в 1980-х роках з появою дизайнерських кросівок. Одним з перших, хто почав освоювати новий ринковий сегмент, став бренд Gucci: в 1984 році він випустив тенісні туфлі класичного низького силуету з верхом з тканини, гумовою підошвою і фірмовими смужками на боці, розташованими там же, де прийнято розміщувати логотипи спортивних виробників. У 1996 році компанія Prada випустила кросівки для яхтингу. Формально ці моделі ще зберігали зв’язок зі спортом, але швидко стали популярні в звичайному житті. За ними пішли й інші виробники, і вже в 2000-х численні кросівки від-кутюр не мали прив’язки до спорту.

Самі по собі кросівки від-кутюр виявилися неоднозначним явищем. Деякі дизайнерські кросівки візуально так сильно нагадували конкретні, вже існуючі розробки спортивних брендів, що це ставало приводом для судових позовів з боку останніх і давало підставу звинуватити індустрію моди в наслідуванні і копіюванні.

Разом з тим кросівки від люксових брендів допомогли вирішити важливу задачу: зацікавлена категорія споживачів отримала те, що хотіла, – неспортивну спортивне взуття. Мода на кросівки в повсякденному гардеробі завжди сприймалася як прийшла з вулиці, від субкультур (від футбольних фанатів або хіп-хопу). Символічна зв’язок зі світом високої моди додавала спортивного взуття важливий статус, якого до певного моменту не було у спортивних брендів.

Згодом стратегію статусу стали використовувати і спортивні бренди. Співпраця з дизайнерами зі світу високої моди допомогло їм скоротити символічний розрив між модою і спортом. Не випадково в якості партнерів спортивні бренди часто вибирають дизайнерів, що мають репутацію інтелектуальних і авангардних. Як приклади можна згадати колаборації Puma і Hussein Chalayan або Converse c Maison Margiela або Comme des Garmons. Деякі такі колаборації переросли в тривалу спільну роботу, як у випадку з Adidas і дизайнерами Йодзі Ямамото і Джеремі Скоттом.

Сьогодні категорія люксової спортивного взуття відрізняється великою різноманітністю варіантів. Крім кросівок від модних брендів, сюди входять моделі, створені в результаті колаборації спортивних брендів з модними дизайнерами, промисловими дизайнерами або художниками і т. Д. Головним в кросівках цього типу є естетична складова, хоча у випадку з продукцією фірм, що спеціалізуються на спортивній екіпіровці, за замовчуванням передбачається і високий рівень технологічної начинки.

Переважання естетики над функціональністю надало працюючим в цьому сегменті дизайнерам більше свободи, як при розробці силуетів, так і при виборі матеріалів. Наприклад, у кросівок, випущених в рамках колаборації бренду Louis Vuitton і репера Каньє Уеста люверси були виконані з двадцатічетирехкаратного золота. Багато брендів високої моди при виробництві такої неспортивної «спортивного взуття» вдаються до добре відомого прикрашення статусної взуття: мереживам, стразів, що імітує дорогоцінні камені, і т. Д., Хоча зазвичай таке взуття не призначена для активних переміщень. Згодом навіть спортивні бренди при виробництві модних кросівок стали використовувати такі матеріали, як лакова шкіра або дорога шкіра рептилій, що було б непрактично у випадку з взуттям для тренувань, яка піддається серйозним механічних навантажень.

Серед численних прикладів спортивного взуття незвичайного силуету можна згадати серії, виконані дизайнером Джеремі Скоттом для компанії Adidas. Деякі моделі в буквальному сенсі мали крила, в інших язичок кросівок був повнорозмірну плюшеву іграшку: ведмедика, горилу, рожевого пуделя. У всіх випадках мова йшла не про арт-об’єкті, виготовленому в одному або декількох екземплярах, а про продукт масового виробництва, навіть якщо в маркетингових цілях кількість випущених екземплярів було лімітовано.

Мода на кросівки в повсякденному гардеробі

Жоден експерт в області моди не поставить під сумнів статус кросівок як дуже модного елементу гардеробу. Однак спортивне взуття все одно в деякій мірі протиставляється традиційній моді – в даному випадку на підставі її недостатньої різноманітності. Для спортивного взуття випускаються рекомендації правильного і неправильного її використання, Так журнали разом з ідеєю схвалення спортивного взуття відтворюють ідею про те, що до кросівок в повсякденному гардеробі все ж потрібно ставитися з обережністю. Ці поради покликані допомогти пересічному споживачеві не зробити модною помилки. У числі найбільш популярних рекомендацій: вибирати кросівки для повсякденного і тим більше ділового гардероба з суворо визначених категорій, уникати моделей, призначених для серйозних занять спортом, доглядати за кросівками так само ретельно, як за звичайною взуттям, не носити одні й ті ж моделі для занять спорту і в повсякденному житті.

Напевно, найпопулярніше питання, які задають експертам моди після питання про те, скільки пар кросівок є в їх власному гардеробі: «Чому саме зараз спортивне взуття стала настільки популярною?» Але на нього дуже важко дати однозначну відповідь. Як вже було сказано в цій статті, багато явищ, пов’язані з кросівками, існують протягом багатьох десятиліть. Але саме зараз вони стали особливо помітні і як ніколи впливають на життя і моду в широкому розумінні. Можна знайти цілком прозаїчні причини: наприклад, жителям сучасного мегаполісу доводиться більше ходити, а інші види взуття масового виробництва в зручності часто програють кросівок.

Ми звикли говорити про кросівках і кедах взагалі, як про якусь монолітної категорії взуття, але справедливості заради варто відзначити, що сьогодні спортивне взуття включає в себе величезне різноманіття варіантів. Можливо, одна з причин її популярності в тому, що тут практично кожен може знайти щось на свій смак: більш стримане або більш екстравагантне, ретро або хай-тек.

У будь-якому випадку, яка б причина не була, ми точно повинні подякувати світ моди за те, що носити кросівки з чим завгодно стало … круто.