Ігри для розвитку слухоречевої пам'яті

1. «Магазин»

Ви можете послати дитину в «магазин» і попросити запам’ятати всі предмети, які треба купити. Починають з 1-2 предметів, поступово збільшуючи їх кількість до 5-7. У цій грі корисно міняти ролі: і дорослий, і дитина по черзі можуть бути і донькою (або сином), і мамою (або татом), і продавцем, який спочатку вислуховує замовлення покупця, а потім йде підбирати товар. Магазини можуть бути різними: «Булочна», «Молоко», «Іграшки» і будь-які інші.

2. «Пари слів»

Запропонуйте дитині запам’ятати кілька слів, пред’являючи кожне з них в парі з іншим словом. Наприклад, ви називаєте пари «кішка – молоко», «хлопчик – машина», «стіл – пиріг» і просите запам’ятати другі слова з кожної пари. Потім називаєте перше слово пари, а дитина повинна згадати і назвати друге слово. Завдання можна поступово ускладнювати, збільшуючи кількість пар слів і підбираючи в пари слова з віддаленими смисловими зв’язками.

3. «Віднови пропущене слово»

Дитині зачитуються 5-7 слів, не пов’язаних між собою за змістом: корова, стіл, стіна, лист, квітка, сумка, голова. Потім ряд читається заново з пропуском одного з слів. Дитина повинна назвати пропущене слово. Варіант завдання: при повторному прочитанні можна замінити одне слово іншим (з одного семантичного поля, наприклад корова – теля; близьким за звучанням, наприклад стіл -стон); дитина повинна знайти помилку.

4. «Риба, птиця, звір»

Краще, якщо в цій грі беруть участь кілька людей. Ведучий (спочатку це повинен бути дорослий) вказує по черзі на кожного гравця і вимовляє: «Риба, птиця, звір, риба, птиця …» Той гравець, на якому зупинилася лічилка, повинен швидко (поки ведучий рахує до трьох) назвати в даному випадку птицю. Якщо відповідь правильна, ведучий продовжує гру, якщо відповідь невірний – дитина вибуває з гри. Назви не повинні повторюватися. Цю гру можна проводити в різних варіантах, коли діти називають, наприклад, квітка, дерево і фрукт, меблі, ім’я.

5. «Повтори і продовж»

Дитина називає якесь слово. Наступний учасник гри повторює це слово і додає нове. Таким чином, Кожен з учасників повторює весь попередній ряд, додаючи в кінці нове слово. Варіанти гри: складання рядів з слів однієї узагальнюючої групи (наприклад: ягоди, фрукти, тварини, меблі, посуд і т.д.); з визначень до іменника (наприклад: «Кавун який?» Відповіді: «Зелений смугастий, соковитий, солодкий, великий, круглий, стиглий, важкий, смачний (і т.д.)»). Більш складним є завдання на складання зв’язкового розповіді, коли кожен з учасників, повторюючи попередні пропозиції, додає своє.

6. «Запам’ятай потрібні слова»

Із запропонованих фраз (оповідань) дитина запам’ятовує тільки ті слова, які позначають: погодні умови, транспорт, рослини і т. П.

7. «Зашифруйте пропозицію»

Для запам’ятовування даються короткі завершення висловлювання, наприклад; «Вовк вибіг з лісу», «Діти грали у дворі» і т.д. Попросіть дитину «зашифрувати» пропозицію за допомогою умовних зображень так, щоб запам’ятати його (наприклад: вовк + ялинка + стрілка і т. П.). Протягом одного заняття рекомендується давати для запам’ятовування не більше 2-3 фраз.

8. «Піктограма»

Дитині читається текст. Для того щоб його запам’ятати, він повинен кожен смисловий фрагмент якось зобразити (замалювати). Потім дитину просять по його замальовок відтворити розповідь.

9. «Придумай, як запам’ятати слова»

Поясніть дитині, що, для того щоб добре запам’ятати матеріал, можна використовувати такий прийом, як класифікація, тобто об’єднання в групи схожих чимось предметів. Тепер запропонуйте йому запам’ятати набір слів, використовуючи цей принцип: троянда, вишня, тюльпан, огірок, ялина, слива, дуб, гвоздика, томат, сосна, яблуко; машина, картопля, літак, огірок, тролейбус, помідор, сонце, цибуля, лампа, поїзд, ліхтар, свічка.

10. «Стенограф»

Для цього завдання будуть потрібні відповідні картинки, аркуш паперу і олівець. Дитині читається невелике оповідання протягом 1-2 хв. В цей час він повинен позначати: · події (дії) – картками з картинками, підбираючи і викладаючи їх, слідуючи за ходом розповіді; · Кожне речення – рисою і потім вказувати кількість пропозицій в оповіданні; · Кожне слово – одним штрихом і потім вказувати кількість слів у своєму оповіданні.

11. «Ланцюжок асоціацій»

Необхідно запам’ятати 30-40 не пов’язаних між собою слів, наприклад: будинок, кіт, ліс, апельсин, шафа, змія, книга, пожежа, крокодил і т. Д. Для цього необхідно застосувати метод штучних асоціацій, який здавна використовувався носіями феноменальної пам’яті. «Уявіть собі будинок, по якому ходить пухнастий кіт, який вистрибує в вікно і виявляється в лісі, де на деревах ростуть апельсини. Ви зриваєте апельсин, чистите його, і раптом в ньому виявляється шафа, в кутку якого причаїлася змія, і т. Д. Скріпивши так між собою всі слова, ви несподівано переконайтеся, що пригадуєте їх в потрібному порядку від початку до кінця ». Таке тренування, як легко зрозуміти, може бути перенесена потім на запам’ятовування будь-якого навчального матеріалу.

Необхідно навчити дитину таким широко відомим мнемотехніці, як «Кожен мисливець бажає знати, де сидить фазан» (черговість кольорів веселки), «Сьогодні ми бачимо Землю і Нептун з Плутоном» (порядок розташування планет Сонячної системи) і т. ін .